TikTok byl globálně nejstahovanější aplikací loňského roku, během roku postupně rostl a dosáhl 2 miliard stažení napříč zařízeními. Letos překonal významnou hranici 3 miliard stáhnutí jako jediné sociální médium nevlastněné Facebookem.
Co je to TikTok?
Po otevření aplikace se objevíte na stránce “Pro Tebe”, která vám nabízí obsah, který by se vám mohl líbit podle dříve projevených preferencí. Hlavní slovo v doporučování hraje algoritmus, který sleduje data a z nich ví, která videa jsou pro vás ta pravá. Zastavíte se receptů? Tak v tom případě brzy uvidíte další.
Díky tomuto odlišnému systému je TikTok ideálním prostředím pro hledání komunity, budování brand awareness, nebo tvorbu virálu. Algoritmus nepřisuzuje počtu vašich sledujících na síti velkou váhu a tak i videa od malého tvůrce mohou mít neuvěřitelný dosah.
TikTok má uživatelsky jednoduché editační nástroje videí a pro natáčení stačí mobil – proto ho může využít téměř každý. Komunita na TikToku má navíc ráda spontánní obsah, nemusí tak všechno působit zcela dokonale a tvůrci jsou autentičtější.
Meziroční růst TikToku
Pandemie byla velkým pohonem pro sociální sítě jako takové. Lidé doma hledali různé způsoby, jak se zabavit, nebo se propojit s kamarády, rodinou, komunitou nebo jen podobně naladěnými lidmi.
TikTok má nyní dle Statisty 732 milionů aktivních uživatelů měsíčně. To je o 232 milionů více než v roce 2019.
Na grafu Sensor Tower je hezky vidět nárůst v počtu stažení. Na začátku pandemie můžeme pozorovat, jak graf vyskočil nahoru. Během roku však obliba TikToku nezmizela a on tak v roce 2021 dosáhl hranice 3 miliard stažení.
Zdroj: Sensor Tower
3 miliardy stažení jako jediná neherní aplikace nevlastněná Facebookem
TikTok měl velice plodný rok 2020 i přes určité hrozby. Přestál například plánovaný zákaz aplikace v USA. Zároveň se z roku také poučil a přinesl nové kroky pro zlepšení bezpečnosti – zavedl rodinné párování, omezení dle věkových kategorií a stal se členem Technology Coalition.
Historicky se poté stal jednou z 5 neherních aplikací a jedinou aplikací nevlastněnou Facebookem, která v dosáhla 3 miliard stažení. Mezi top pětku se řadí Facebook, Messenger, WhatsApp a Instagram. TikTok tak narušil jednoznačnou dominanci Facebooku na poli sociálních sítí.
Rivalita mezi sítěmi a udržení popularity TikToku
TikTok se snaží najít různé způsoby jak ostatním platformám i nadále konkurovat – přichází tak například s vlastními stories, nebo Spark Ads – promováním organického obsahu.
Je to právě další monetizace, ke které si hledá tato nejstahovanější aplikace roku 2020 cestu. Na TikToku samozřejmě lze koupit placenou reklamu, ale potřebovala by více místa na její umístění, chce také vymýšlet nové cesty k poskytnutí dostatečného výdělku pro oblíbené tvůrce – testuje například Shoutouts – placené osobní zprávy.
Těmito kroky si snaží své influencery udržet, nechce aby se přelili na jiné sítě za lepšími penězi.
Čím TikTok vyniká a jaké přináší příležitosti?
Aplikace ale i nadále zůstává ideálním prostředím pro hledání inspirace, objevování hudby, budování komunity a jedinečná je jeho autenticita. Nově ho také objevují podnikatelé a značky a využívají organické dosahy k budování brand awareness a hledání nových zákazníků. Nemusí tak vyhradit placené inzerci ani korunu.
V budoucnosti můžeme čekat i třeba možnost nabírání zaměstnanců přes TikTok a další nové prvky pro byznys.
Další zajímavou charakteristikou TikToku je i míra zapojení publika. Diváci rádi komentují, sdílejí a zapojují se do challenge nebo duetu. Tím dochází k ještě větší šířivosti obsahu a i k většímu upoutání sledujících – mohou se totiž tvorby přímo účastnit a propojit se s oblíbenými tvůrci. To prohlubuje vztahy mezi značkou/tvůrcem a publikem.
Zaujal vás TikTok? My v jeho vlastnostech vidíme potenciál nejen pro obyčejné uživatele, ale právě i pro byznys. Věnujeme se zde marketingu značek a na výsledky spoluprací se můžete kouknout v našich case studies. Rádi si pohovoříme i o vašem možném marketingu na TikToku a pomůžeme vám ho realizovat do detailu. Neváhejte nás kontaktovat.